“Tot 2012 werkten we met een planbureau. Zo werden alle medewerkers ingepland het hele jaar door, maar daar zaten erg veel regels aan vast. Toen is het roosteren naar de teamleider doorgeschoven, zodat roosteren dichterbij het team gebeurde. Een teamleider ging dan eens per jaar in gesprek met een medewerker over zijn of haar wensen. Dat was een hele puzzel. Nu gaan we nog een stapje verder: het zelfroosteren”, zo valt Rosemarie van Merode direct met de deur in huis. We zijn in een rustige ruimte op het kantoor gaan zitten om ons gesprek te houden. Ze geeft me een toelichting op het zelfroosteren dat onlangs is ingevoerd bij S&L Zorg.

Rosemarie van Merode

Teamleider Flexibele Inzet, werkzaam bij S&L Zorg sinds start organisatie in 1987.

Door: Silke van Dongen

Rosemarie van Merode is een bekend gezicht binnen de organisatie. Dit komt mede door de variatie in functies die ze heeft gehad. Zo is ze gestart als stagiaire op een kindergroep, is ze cliëntbegeleider geweest van een groep met ouderwordende bewoners, was ze casemanager, heeft ze de doktersassistente vervangen, en ga zo maar door. “Ik ben er vanaf het begin van S&L Zorg bij en vind het heerlijk die afwisseling in functies. Ik heb ook tien jaar in de ondernemingsraad gezeten, daar hield ik me ook bezig met het pakket roosteren. In die rol heb ik ook drie maanden meegelopen op een planbureau, om eens te zien hoe dat daar allemaal gaat.”

“Ik ben altijd gefascineerd geweest door het zelfroosteren.”

“Ik ben altijd gefascineerd geweest door het zelfroosteren. Zo ben ik ooit bij het project Planning Dichterbij de Zorg betrokken geweest. Vanuit daar ben ik het zelfroosteren blijven volgen, Zweeds roosteren werd het ook wel genoemd. Toen mijn interesse was gewekt, ben ik gaan knokken voor de functie van Teamleider Flex. Dat is eigenlijk de eerste functie waar ik heel bewust op heb gesolliciteerd, en waar ik ook echt goed kapot van zou zijn geweest als het me niet gelukt was. Toen ik de functie net had, ging de flexpool niet lang daarna weg en was mijn functie er niet meer. Maar die fascinatie voor dat zelfroosteren is gebleven. Er was al wel eens eerder over gesproken, maar toen was de stap van planbureau naar zelfroosteren te groot, dat waren twee uiterste.” “Ik vind zelfroosteren een supersysteem, dus ik ben het altijd blijven benoemen in veel gesprekken. Toen er uiteindelijk voor werd gekozen, was het een redelijk logisch gevolg dat ik een rol kreeg in dit project.”

“Ik heb het plan en beleid rondom zelfroosteren geschreven. Via deze werkwijze komt er meer verantwoordelijkheid bij het team en dit komt ten goede aan de samenwerking. Het hele traject is doorlopen en nu zijn we aan de slag. We, ik en Annemarie van den Boom, gaan afwisselend langs bij alle woningen om te kijken hoe het ervoor staat. Het ene team kan meteen aan de slag met zelfroosteren en een ander team heeft nog een paar extra bijeenkomsten nodig. Iedereen mag het op zijn eigen tempo doen, binnen de kaders uiteraard. En het is ook hartstikke leuk om te doen samen met de teams. We zorgen er samen voor dat straks alles voor iedereen fijn verloopt, en dat niet degenen die het hardste roepen, het fijnste rooster hebben. Want dat is absoluut niet de bedoeling.”

“De rol van de teamleider bij het roosteren wordt uiteindelijk zo minimaal mogelijk, anders is het aspect zélfroosteren weg. Het mooiste is het als iemand in het team opstaat en aandachtsfunctionaris roosteren wordt. De teamleider hoeft dan alleen de vakantieplanning goed te keuren, want dat blijft een struikelblok ieder jaar weer. Al zal dat misschien ook gemakkelijker gaan in de toekomst. En mijn rol, ik hoop over een tijdje niets meer te doen te hebben. Dan heb ik de opdracht goed uitgevoerd. En wat ik dan ga doen binnen S&L Zorg, ik sta weer voor alles open!”

Geplaatst op: 23 november 2016

Zelfroosteren

Binnen S&L Zorg zijn we deze zomer gestart met zelfroosteren. Medewerkers gaan zelf hun rooster bepalen, in overleg met collega’s. Met zelfroosteren loggen medewerkers in op het medewerkersportaal van S&L Zorg. Daar kunnen zij zich inschrijven op alle diensten. In de eerste ronde mag iemand zonder naar anderen te kijken, invullen wat voor hem of haar het beste uitkomt. In ronde twee gaat gekeken worden welke diensten dubbel ingevuld zijn en welke nog leeg zijn. In de laatste fase is het rooster vastgesteld en kan er alleen nog geruild worden. In het begin gebeurt het opvullen van deze diensten in het teamoverleg, later gaat dit vanzelf binnen het medewerkersportaal, om tijd te besparen.

Typ hier uw zoekopdracht

X