Centraal Kantoor
“De organisatie groeide al snel, en ook het financiële gedeelte. Daarvoor was ik ook aangenomen en ben ik opgeleid. Vanaf dat moment heeft het nooit meer stilgestaan. Ik heb nog geen moment gedacht het is tijd voor iets anders. De taken veranderen voortdurend. Eigenlijk net als de zorg zelf. Er komen nieuwe systemen, zoals Visma en ProActive, waar we nu mee bezig zijn, en werkwijzen, waardoor mijn werk in beweging blijft. En ook aan die veranderingen mag ik mijn bijdrage leveren. Als ik denk dat iets makkelijker of beter kan, dan wordt er ook echt geluisterd. Ik kan dingen aanpakken en meedenken. Mijn werk blijft zo een uitdaging.“
Alles kost geld
“Elke afdeling heeft met financiën te maken. Je moet nu eenmaal alles betalen, alles kost geld. Facturen voor de bestellingen in de keuken, andere afdelingen en woningen, financiën rondom cliënten, budgetten en het Zorgkantoor. We verwerken minstens 750 facturen per maand. Alle financiële zaken en vragen komen vanuit de afdelingen bij ons terecht. Wij zijn het eindstation. Aan het einde van de maand dient alles bij ons binnen te zijn. Het is echt een maandelijkse cyclus.”
“Wij zorgen met alle informatie voor een helder en betrouwbaar financieel beeld. Dat is vervolgens weer de basis voor de maandelijkse managementrapportage, die verder gevuld wordt door onze adviseurs Planning & Control. Zij kijken naar het financiële plaatje gericht op de toekomst, wij houden ons bezig met de financiën van dit moment. Maar we doen meer. We zorgen dat de regels worden gevolgd, belastingen worden uitgevoerd. We kijken of dat een factuur aan alle eisen voldoet, en zorgen dat we akkoord hebben op een factuur voordat we deze betalen.”
Dat is niet alles
“Naast het verwerken en betalen van facturen maken we ook zelf facturen. Denk hierbij aan facturen voor persoonsgebonden budgetten (PGB), waskosten, het Zorgkantoor. Ik ben eindverantwoordelijke op de afdeling. Extra taken die hierbij horen zijn het maken van eerste overzichten, balansen en de activastaat, hieronder vallen inventaris, gebouwen en andere bedrijfsmiddelen. Maar ik verwerk ook de afbestelde maaltijden. Als een woning een keer zelf kookt, krijgen ze geen maaltijd van de keuken. Dat wordt verrekend met hen. De zorgmanagers worden hiervan op de hoogte gesteld. Verder pak ik samen met mijn directe collega Tanja alle uitvoerende taken op.”
“We hebben bijna met iedereen binnen de organisatie te maken. We controleren namelijk wie bestelt, ontvangt en akkoord geeft. Is dit dezelfde persoon, dan bellen we daar even achteraan. Dat is namelijk niet de bedoeling, uit het oogpunt van fraude. Zien we afwijkingen in het betaalgedrag, grote bedragen? Dan ook. En dan krijgen we nog veel vragen gedurende de dag. We helpen waar we kunnen, want iedereen moet zo snel mogelijk verder met zijn werk.”
Suf? Echt niet!
Mijn werk heeft vaak het imago van saai en suf, maar het is echt heel leuk. Zeker aan het einde van een maand, als de balans weer keurig is uitgewerkt en op orde is. En het is echt een meerwaarde dat er regelmatig cliënten op kantoor binnenlopen. Dat is sowieso, maar door mijn verleden binnen S&L Zorg ken ik veel cliënten al vanaf het begin. Ik heb ze binnen zien komen. Ze komen op de koffie, kletsen we gezellig even bij. En ook collega’s lopen regelmatig binnen. Het zijn echt geen lange, saaie dagen achter de computer en mijn rekenmachine hoor!”