Een kijkje achter de schermen bij S&L Zorg in coronatijd

Er gebeurde veel nadat in maart 2020 de maatregelen van het kabinet werden afgekondigd om het coronavirus terug te dringen. Het virus vroeg en vraagt veel van bewoners, verwanten en vrijwilligers, maar zeker ook van medewerkers. Het vraagt blijvende aandacht en inzet voor de bewoners. Op moment van dit interview staan we midden in de tweede golf. We blikken terug met medewerkers op de afgelopen zeven maanden.

Door: Monique van Alphen

Spannend werk
Maaike Sebregts weet nog precies waar ze was toen in het weekend van 14 en 15 maart op haar woning de eerste besmetting bij een bewoner werd vastgesteld. “Ik wist dat er al één pand speciaal voor de opvang van besmette bewoners was ingericht (zogenaamde cohort). Dat had ik online gezien.” Het pand was ingericht als een ‘ziekenzaal’ én een huiskamer. Ze meldde zich meteen aan toen een beroep op haar werd gedaan om te zorgen voor de bewoners met een coronabesmetting. “Mijn man en dochter begrepen dat, al betekende het wel dat ik mijn kleinzoon in die periode niet zag.” Maaike bracht een week later zelf de eerste besmette bewoner van haar eigen woning naar het cohort. Het werk op de cohort viel niet mee.Ze werkte er alleen. “Gelukkig was er een kort lijntje met de teamleiders, de medische dienst en de dokter. “Mijn diensten duurden acht uur. Voor het aantrekken van de beschermende kleding lag een instructie klaar. Dat aankleden kwam nauw.” Ze herinnert zich nog hoe warm het pak was, bij de zomerse temperatuur van 35 graden. En na de dienst moest er eerst gedoucht worden op het werk en later thuis nog een keer. Ook haar collega’s hielden nauw contact met haar, bijvoorbeeld via de app. “Met Pasen brachten collega’s vanuit de woning een pan met allemaal lekkere dingen. Het was een geluk dat het prachtig weer was en de pauze buiten konden zijn.”

Maaike: “Er werd vanuit de organisatie goed voor ons gezorgd. Als we iets vroegen, bijvoorbeeld andere mondkapjes, dan kregen we dat meteen.” Terugkijkend evalueert ze: “Ik vond mijn werk spannend, maar het gaf ook veel mooie momenten. De familie was bijvoorbeeld dankbaar dat we regelden dat ze achter het raam toch een bezoek konden brengen. Ik heb met heel weinig spullen een keer een taartje voor een zieke kunnen maken en dat kunnen delen via de app. En alle collega’s leefden mee. We steunden elkaar allemaal.”

12

Druppelisolatie
Sandra Bos heeft net als Maaike gewerkt op het cohort en ook in situaties waar bewoners in hun eigen slaapkamer bleven en daar werden verzorgd. “De bewoners hadden beperkte bewegings-vrijheid. Sommige bewoners vonden het niet erg op hun kamer te moeten zijn, andere hadden er juist veel last van. De verzorging in isolatie is zeer tijdsintensief”, vertelt Sandra. “Als ik de één hielp met ontbijt, was de ander inmiddels aan iets anders toe”. Samen met de bewoners keken Sandra en haar collega’s naar de persconferenties.

“We legden de maatregelen uit aan de hand van wat Mark Rutte én Marjolijne (Marjolijne Lewis bestuurder van S&L Zorg, red.) vertelden. Het briefje op de deur bijvoorbeeld, dat er geen bezoek mocht komen. We zeiden dan: ‘Het briefje mag pas weg als Marjolijne het zegt…’ Een ontzettend mooi moment was, toen er clowns bij het raam van de geïsoleerde bewoners verschenen. Daar reageerde vooral één dame bij ons zo mooi op!” Later werkte Sandra ook op de cohort. “Het was best lastig voor de nachtdienst, omdat één bewoner daar zijn dag- en nachtritme omgooide. Hij was soms midden in de nacht aan het zingen. Overdag viel hij dan steeds weer in slaap; door corona of door het wakker zijn in de nacht. Ik vond het lastig om de oorzaak in te schatten.” Sandra vond het ook moeilijk om met de bewoners te communiceren. Door het pak vond er gehele metamorfose plaats en was zij bijna niet herkenbaar. Sandra vindt dat ze goed is begeleid door de teamleider van het cohort. “De verpleegkundigen stuurden duidelijke instructie-filmpjes. Ook het thuisfront reageerde positief.“ Als ze terugkijkt, is ze vooral blij dat de bewoners van 165 a-b op de cohort bekende gezichten hadden en dat ze heeft kunnen ondersteunen waar nodig. “De saamhorigheid was groot! Er samen voor gaan!”

sandra
Sandra Bos
Jeanine Kraal
Jeanine Kraal

Het juiste doen binnen onze organisatie
Jeanine Kraal heeft vanuit haar functie als HR-Manager zitting in het coronateam van S&L Zorg. In het begin van de crisis had dit team elke dag overleg. Jeanine was het aanspreekpunt voor vragen over de werkomstandigheden. “In het corona-overleg werd vooral nagedacht over hoe we de landelijke richtlijnen zo goed mogelijk kunnen toepassen binnen S&L Zorg. Centrale vraag was: wat is het juiste om te doen binnen onze organisatie?” De situatie was voor iedereen nieuw en de ontwikkelingen gingen snel. Het team was continu bezig. Jeanine: “Dat er vaak met elkaar gesproken werd hielp mij bij het vormen van een beeld over de corona-aanpak.” Haar ervaring in deze periode is dat ze altijd ‘aan heeft gestaan’. Binnen het team HR had corona ook veel impact. Jeanine vertelt: “Opleidingen werden geannuleerd, er werd extra personeel geworven en we hadden een rol bij het testen van medewerkers. Ook werden de e-learning medische basishandelingen en de e-learning werken met persoonlijke beschermingsmaterialen in een razend tempo ontwikkeld. Er werd hierbij heel goed samengewerkt met bijvoorbeeld de medische dienst.” Inmiddels is er ook een HR-bereikbaarheidsdienst actief. Hier worden testaanvragen en -uitslagen gecoördineerd. Er wordt met teamleiders meegedacht over inzetbaarheid van medewerkers: wanneer moet er getest worden, wanneer mag een medewerker werken en met welke persoonlijke beschermingsmiddelen? “We volgen hierbij de richtlijnen van het RIVM en wijken daar op sommige onderdelen onderbouwd vanaf.” Jeanine ziet ook goede ontwikkelingen in de coronatijd: ”Het digitaal overleggen en het kunnen volgen van online webinars scheelt veel tijd.”

Heeft Jeanine nog een tip voor haar collega’s nu de tweede golf er is? Ja, die heeft ze: “Blijf bewust. Ga bewust om met de regels en blijf bewust van hoe het met jezelf gaat.”

“Het briefje mag pas weg als Marjolijne het zegt…”

28
Irene van Nassau

Er blééf aandacht voor de bewoner
Dat altijd aan staan, dat herkent Irene van Nassau ook. Zij regelt samen met Dianne van Loenhout en Simone Joosten de dagbesteding. In het bewuste weekend voor de intelligente lockdown, was er al gebeld door de managers. Of ze kon regelen dat dagbesteding toch door kon gaan. En dat kon, vertelt Irene: “Op maandag kwamen de medewerkers dagbesteding werken en vertrokken ze naar de woning waar ze ingedeeld waren. Dat deden ze allemaal met een positieve insteek.” Dat de dagbestedingsruimtes leeg waren, vond Irene eerst wat “unheimisch”. Nu is ze enthousiast over de uitkomst van de gekozen oplossing. “Cliëntbegeleiders en medewerkers dagbesteding hebben bij elkaar in de keuken kunnen kijken. Er is meer begrip ontstaan voor elkaars werk. Dat is een positieve uitwerking van de maatregelen. Het was voor de medewerkers dagbesteding eigenlijk een soort jobrotatie: ze gingen andere dingen doen met de bewoners.” Lachend zegt ze: “Als in een woning een medewerker sport aan de slag ging, dan zag je dat de bewoners opeens veel meer beweging kregen. De twee- en vierwielers werden vaak van stal gehaald. En een senso-medewerker leerde een cliëntbegeleider wonen weer heel anders kijken, naar hoe bewoners reageren op belevingsgerichte activiteiten. Dat zijn mooie dingen! In deze periode bleek weer hoe fijn het is om een kleine organisatie te zijn. Alles kon. Er blééf aandacht voor de bewoner. Er zijn drie Doeboeken gemaakt met activiteiten rond Pasen, Koningsdag en een voor de zomer. Ik ben heel trots op S&L Zorg, juist dat iedereen aan staat. We hebben dit maar mooi samen gedaan!”

Geplaatst op: 15 februari 2021

Typ hier uw zoekopdracht

X