Even wennen
Judy: “In het begin hadden we nog niet echt een goed ritme te pakken en was het even wennen, waardoor het ons in de eerste week behoorlijk zwaar viel om met z’n allen thuis te zijn. Na een week kwam de school gelukkig met een gestructureerd programma, waardoor het steeds beter ging.” Want hoewel de scholen dicht waren, ging het onderwijs voor Len (groep 4) en Bo (groep 3) gewoon door. Judy: “Beiden hebben ze elke dag hun huiswerk en taakjes om te doen en daar ondersteunen we bij waar nodig. Jasper en ik hebben het zo verdeeld dat ik in de ochtend start met de kinderen. Ik ben dan wel aan het werk, maar help de kinderen ook met hun huiswerk. Jasper is dan boven aan het werk, op de kamer van Len waar een bureau staat. Om 10.30 uur wisselen we elkaar af en kan ik in alle rust boven verder werken. Jasper neemt dan beneden de honneurs waar. Om 12.30 uur lunchen we gezamenlijk, een groot pluspunt aan deze hele situatie. Na de lunch gaat Jasper weer naar boven en halverwege de middag wisselen we weer om.”
Gênant
Naast het huiswerk van Len en Bo willen de juffen de kinderen ook elke dag even zien. Judy: “Voor Bo begint dat al vroeg, zij moet om 9.00 uur videobellen met de juf. Ze heeft dan samen met negen klasgenootjes een videogesprek van een half uur waarin ze bespreken wat ze deze dag gaan doen. Zodra Bo heeft opgehangen is het de beurt aan Len, om 9.30 uur videobelt hij met zijn juf en klasgenoten.” Ook het videobellen ging in het begin niet altijd van een leien dakje. “Alle kinderen moeten hun microfoon uitzetten en zetten deze alleen aan wanneer ze de beurt krijgen. Laatst was de juf van Bo wat uitgelopen met haar gesprek, waardoor Len te laat was. Ik was daarom nogal aan het mopperen op de juf en zei dat ze eens op moest schieten. Totdat Bo zei dat de microfoon nog aan stond … Dat was een beetje gênant!”, zegt Judy lachend.
“Todat Bo zei dat de microfoon nog aan stond…”
Geen creabea
Na de videogesprekken is het voor Len en Bo tijd om aan de slag te gaan. In de ochtend krijgen ze vaak vakken als rekenen en spelling. “Bo is erg ijverig en heeft al haar huiswerk vaak al om 10.30 uur af. Len is daarentegen wat sneller afgeleid en moet ik soms in het gareel houden”, zegt de HR adviseur lachend. In de middag mogen de kinderen werken aan creatieve dingen. Judy: “Ik ben helaas geen creabea moeder, dus aan mij hebben ze niet zoveel. Gelukkig kan Bo heel goed zelf freubelen en vermaakt ze zich prima.”
Uren spreiden
Doordat Judy een aantal uur per dag de kinderen helpt met school, maakt ze minder uren dan op een normale werkdag. Judy: “Normaal gesproken werk ik 28 uur verspreid over drieënhalve dag. Momenteel spreid ik mijn uren uit over vijf dagen en soms werk ik ook nog in de avond, op die manier krijg ik gelukkig al mijn werkzaamheden gedaan.” Eén dag in de week is Judy nog te vinden op het kantoor. In de ochtend werkt ze op Lambertijnenhof en halverwege de dag rijdt ze naar Roosendaal om verder te werken op Sterrebos. Op deze dagen plant ze zoveel mogelijk afspraken, zodat ze de rest van de week vanuit huis kan werken. Judy: “Met de afdeling HR hebben we afgesproken dat we allemaal één dag in de week op kantoor zijn. Zo kunnen we op een verantwoorde manier toch af en toe op kantoor werken.”
Lekker druk
Sinds de uitbraak van het coronavirus merkt Judy dat haar werkzaamheden enigszins veranderd zijn, maar sommige dingen gaan ook gewoon door. Judy: “In het begin was het wel wat rustiger, maar je merkt dat we met bepaalde zaken ook gewoon door moeten gaan. Daarom is het bij mij gelukkig nog lekker druk. Onder andere met ziekteverzuim, maar ook met nieuwe aanmeldingen voor medewerkers die vragen hebben over hun loopbaan. Daarnaast gaan ook de werkoverleggen met teamleiders gewoon door. Het is fijn dat er tegenwoordig zoveel digitaal kan. Desondanks hoop ik dat alles weer snel bij het oude is én dat de kinderen binnenkort weer naar school mogen.”