Tijdens een digitale afspraak ontmoet ik Ton van Gool en Tilly van der Kort. Beiden werken al jarenlang bij het grote wasserijbedrijf CleanLease. “We hebben 27 wasserijen verdeeld over België en Nederland, maar de was van S&L Zorg gaat alleen naar Goes en Gemert”, begint Ton te vertellen. “Huurlinnen zoals bedtextiel, lakens en handdoeken gaan naar Goes en de persoonswas van de bewoners gaat naar Gemert. Dit moet naar twee verschillende locaties, omdat er ook twee hele andere werkwijzen nodig zijn. We proberen wel altijd de meest dichtstbijzijnde locatie op te zoeken, zodat er niet onnodig lang wordt gereden met onze vrachtwagens. Dat vinden we zonde voor het milieu.”
Duurzaam
Dit is niet het enige waar CleanLease rekening mee houdt. Zo herbruiken ze ook het water en de warmte waarmee ze wassen. Ton legt uit: “Eén machine kan zo’n 2.000 kilo per uur wassen. We hebben verschillende machines staan op onze locaties. De was wordt met de hand gesorteerd en in zakken gestopt. Aan die zakken wordt een code gekoppeld. Zo kunnen de machines zien wat er in de zak zit en of het wasgoed na het wassen gemangeld, geperst of gedroogd moet worden. Bij het wassen wordt er altijd begonnen met de inweek, daarna de voorwas, nog een voorwas, een hoofdwas, een spoelwas en ten slotte wordt er gecentrifugeerd. Je kunt je voorstellen dat hier veel water en warmte aan te pas komt. Om niet te veel water te verspillen, wordt er zoveel mogelijk water hergebruikt, evenals de warmte die voortkomt uit het wassen. Thuis verbruik je zo ongeveer 12 liter water per kilogram was. Bij CleanLease verbruiken we maar 3,5 tot 7 liter water per kilogram. Daarnaast kunnen we dankzij bepaalde chemicaliën op lage temperaturen wassen. Dit scheelt veel energieverbruik.”
“Eén machine kan zo’n 2.000 kilo per uur wassen.”
Nog veel met de hand
Waar het wasproces rondom de huurlinnen – op een paar uitzonderingen na – zo goed als automatisch gaat, werkt dat bij de persoonswas wel anders. “Als een bewoner zijn was laat doen door CleanLease wordt ieder kledingstuk van deze bewoner gekenmerkt met een chip. In deze chip staat wat voor kledingstuk het is, van wie het is, hoe het gewassen moet worden en wat er daarna mee moet gebeuren. Onze medewerkers sorteren de kleding. Het merendeel van de kleding wordt na het wassen handmatig gedroogd en gevouwen of op een hangertje gehangen. Dat is ontzettend veel handwerk als je bedenkt dat we in Gemert van ruim 5.000 personen wekelijks de was doen”, vertelt Ton.
Secuur zijn voorkomt fouten
Soms kan er toch wat fout gaan. “Als een nieuwe bewoner zich aanmeldt bij CleanLease voor de persoonswas, kan hij of zij gebruik maken van een speciale oranje waszak die te allen tijde in de woning aanwezig is. Hierbij zit ook een zogenoemd merkformulier, welke in de waszak gestopt moet worden. De begeleiding moet het merkformulier volledig invullen, zodat we weten van wie de‘nieuwe’ was is. Het gebeurt nog wel eens dat er alleen een voor- en achternaam op de waszak staat, zonder adres en verdere informatie. Als de was dan in de wasserij terecht komt, hebben wij geen idee waar deze persoon woont. Zo raken kledingstukken soms door elkaar of zelfs kwijt. Het is dus echt belangrijk dat er secuur wordt omgegaan met de waszakken en het aanmelden van nieuwe bewoners. Als dat gebeurt zal verder bijna alles vlekkeloos verlopen”, sluit Tilly met een knipoog af.
Bron foto’s: CleanLease