Waarom is het werken met cliëntgroepen beter?
Eigenlijk is het een hele praktische aanpak. Door cliënten samen te brengen die dezelfde ondersteuning vragen, kunnen we de woning optimaal inrichten en medewerkers kunnen specifiek geschoold worden. Het uiteindelijke doel is de cliënttevredenheid verder te laten stijgen.
Wat zijn de cliëntgroepen?
We onderscheiden binnen S&L Zorg zes verschillende cliëntgroepen:
- cliënten met een lichte verstandelijke beperking;
- cliënten met een matige verstandelijke beperking;
- cliënten met een ernstig verstandelijke beperking;
- cliënten met een ernstig verstandelijke meervoudige beperking;
- ouder wordende cliënten;
- cliënten met een verstandelijke beperking en moeilijk verstaanbaar gedrag.
Kost het meer of minder geld?
Het cliëntgroepenbeleid wordt ingezet in het belang van de cliënt, het is geen bewuste bezuinigingskeuze. De verwachting is wel dat het optimaal inrichten van omgeving en teams op een groep cliënten met vergelijkbare ondersteuningsvraag uiteindelijk minder geld kost, dan een hoge mate van diversiteit. Maar, eerst geven we juist meer geld uit aan het proces naar de ideale situatie toe.
Moeten bewoners hierdoor ook verhuizen?
Niet per se en zeker niet nu direct. Veel bewoners bij S&L Zorg zitten al op een goede plaats, soms kunnen we wel de woning nog verbeteren en het team specifieker scholen. Sommige bewoners zullen wellicht wel beter op hun plaats zijn in een andere woning. Bij alle aanpassingen staat altijd de cliënt centraal. We bespreken zaken met vertegenwoordigers en cliënt en houden rekening met diverse belangen, zoals vriendschappen en reistijd voor verwanten. Het werken met cliëntgroepen is een doorlopend proces, zonder exacte einddatum, we blijven optimaliseren.
Onderzoek
In recent onderzoek onder cliëntvertegenwoordigers van S&L Zorg gaf 74% aan dat het samenbrengen van cliënten met gelijkniveau, leeftijd en handicap de voorkeur heeft.
Intensief samenwerken binnen de cliëntgroep
Medewerkers die werken bij een specifieke cliëntgroep zullen nauw samenwerken met andere teams die met dezelfde cliëntgroep werken. Kennisuitwisseling, elkaar helpen of bijvoorbeeld een tekort bij elkaar opvangen. Binnen de cliëntgroep wordt de samenwerking extra intensief. Dit samenwerken is regio-overschrijdend.