“Hier zijn medewerkers blij als het binnen twee dagen opgelost is, dat vinden ze snel.”

De dag van… Jac en Ankie

Je gaat erheen als je telefoon kapot is, je Chromebook niet op wil starten of als je een probleem hebt met internet: ICT-support. Maar wat doet het ICT-supportteam de hele dag door bij S&L Zorg? Daar zijn wij benieuwd naar en dus nemen we ‘letterlijk’ een kijkje achter de schermen bij Jac en Ankie. We komen er al snel achter dat geen enkele dag bij ICT hetzelfde is.

SenL-Zorg-icon-Medewerker-vrouw

Jac Goorden en Ankie Dieckmann

33 en 43 jaar

ICT-medewerkers

Door: Nikki Molhoek

Tijden veranderen
Als we langs het kantoor van ICT lopen zien we veel beeldschermen staan en een heleboel kabels liggen. Het ziet er best ingewikkeld uit, maar zodra Jac begint te vertellen klinkt het allemaal heel logisch. “Ik ben hier nu sinds vorig jaar december, het is heel leuk en je bent met zoveel gevarieerde projecten bezig.” “Het helpt enorm dat Jac mij kan ondersteunen”, vertelt Ankie. Ankie werkt al 12,5 jaar bij S&L Zorg. Ze is gestart op de afdeling salarisadministratie en daar was ze ook al bezig met haar passie: het systeembeheer. Dit breidde zich steeds verder uit. “Ik weet nog dat we begonnen met één leverancier en dit werd steeds meer. We hadden eerst natuurlijk nog vaste telefonie en iedereen had een vaste computer. Dit werd anders toen we in de Cloud (een techniek waarbij alle diensten online worden aangeboden en niet meer lokaal op een server staan, red.) gingen werken. Nu hebben we mobiele telefoons, Chromebooks (laptops) en Chromeboxen (vaste computers). Dat is natuurlijk veel meer werk”, aldus Ankie. “Wat dat betreft merk je goed dat Ankie dit werk heel lang alleen heeft gedaan. Medewerkers komen voor Ankie en zijn dan verrast als ik ze kan helpen”, zegt Jac. Bij ICT is het eigenlijk nooit rustig. ICT is nodig bij zoveel verschillende projecten. Ankie: ”Als je in de auto naar je werk zit en je hebt een plan in je hoofd van wat je gaat doen vandaag, dan is dat heel zeldzaam dat je dat plan afkrijgt. Voordat ik mijn bakje koffie heb gepakt, staat er al iemand in het kantoor met een vraag.”

“Als alles werk is ICT je beste vriend”

Het gaat zo snel
“Je merkt wel dat medewerkers heel blij zijn als je ze kan helpen. Als je er alleen al mee aan de slag gaat, krijg je al waardering terug. En soms dan komen we er niet aan toe om het dezelfde dag te doen, maar dan vinden de medewerkers het geen probleem als het morgen opgelost is. Dat ben ik echt niet gewend vanuit mijn vorige werkgever. Daar moest alles snel snel gaan. Hier zijn medewerkers blij als het binnen twee dagen opgelost is, dat vinden ze snel. Het is echt de waardering die je terugkrijgt. Dat is het leuke van hier werken”, geeft Jac aan. Ankie en Jac krijgen niet alleen waardering van de medewerkers, maar ook van de bewoners. De bewoners zijn altijd heel blij als ze komen helpen op een woning. “Al weten ze soms niet eens waarom je komt, je wordt toch uitgebreid bedankt. En als bijvoorbeeld het internet weer werkt en je kunt samen met de bewoners een filmpje uitzoeken, dat is echt mooi”, vertelt Ankie met een glimlach.

54-1

Google updates
Naast dat ze medewerkers en bewoners helpen met hun problemen, zijn Ankie en Jac met meer projecten bezig. Zo werken ze in de week van het interview bijvoorbeeld aan een beter bereik in de St.Theresiastraat en zijn ze bezig met de nieuwe sleuteltoegang op Lambertijnenhof. “Je moet snel kunnen schakelen en altijd kunnen bedenken wat voor impact heeft dit voor de medewerkers en bewoners? Maar er gebeurt veel, er zijn vaak updates en soms weet je dat zelf niet eens. Dan is er ineens weer een Google update geweest en moet je snel aan de slag om uit te zoeken of alles nog werkt”, vertelt Jac ons.

53-1

Wifi op de kamer
Snel schakelen was ook in coronatijd van belang voor ICT. Toen kwam vanuit de woningen de vraag of bewoners ook op hun kamer tijdelijk wifi konden krijgen, zodat de bewoners met hun verwanten konden beeldbellen. Ankie: “Bij S&L Zorg was eigenlijk alleen de wifi geregeld in gemeenschappelijke ruimten. We dachten echt ‘hoe gaan we dit oplossen?’ Door samen te sparren hebben we wat plannen uitgezet. Vervolgens hebben we Ziggo en T-Mobile gebeld en die konden het dezelfde dag nog faciliteren. Dat is echt kicken als dat zo snel lukt.”

“Als alles werkt is ICT je beste vriend. Maar het is best wat werk om alles draaiende te houden“, aldus Jac. Zo hebben we in minder dan een
uur tijd toch meer geleerd over ICT bij S&L Zorg. Ankie sluit het gesprek af met een quote die we allemaal wel herkennen: “Internet is levensbehoefte nummer één, niet alleen thuis, maar ook op het werk!”

Geplaatst op: 10 november 2020

Typ hier uw zoekopdracht

X