“Ons belangrijkste product is wellicht niet de zorg zelf, maar de relatie.”

De dag van… Ton van Gils

“Als zorgmanager is het mijn rol om te zorgen dat alles wat we doen, ertoe doet voor de cliënt. Als het er niet toe doet, stop dan maar. Dat is wellicht wel heel simpel geformuleerd, maar het is wel echt hoe ik alles benader. Ik controleer of de zorg loopt zoals hij zou moeten lopen en stuur erop aan dat medewerkers de juiste houding aannemen. Een dag verloopt altijd anders. Mijn agenda wordt vaak bepaald door de problematiek van het moment, structurele overleggen en de plannen verspreid over een langere termijn.”

SenL-Zorg-icon-Medewerker

Ton van Gils

57 jaar

Zorgmanager S&L Zorg

Door René van Donschot

Eerst interim en nu vast
“In november 2015 begon ik als interim zorgmanager bij S&L Zorg en was gedetacheerd vanuit Prisma, dat is een andere zorginstelling. Bij die instelling was ik onder andere al twaalf jaar zorgmanager. Het werk bij S&L Zorg bevalt me goed en dat was wederzijds, dus ben ik vanaf 1 februari officieel in dienst gekomen bij S&L Zorg en de vaste zorgmanager geworden. Eigenlijk ben ik geschoold als verpleegkundige, maar na mijn HBO-V studie heb ik ook nog een studie sociale wetenschappen gedaan en ben ik afgestudeerd op organisatiecultuur.”

Indirect werken betekent veel praten
“Ik besef me dat het echte verschil gemaakt wordt dichtbij de cliënt. Niet in mijn kantoor of in een vergaderruimte. Als zorgmanager probeer ik juist de teamleiders en teams te ondersteunen, te faciliteren en te adviseren, zodat zij op het beste van hun kunnen functioneren. In principe is veel van het werk dat ik doe indirect. De teamleiders waaraan ik leiding geef, spreek ik

heel vaak. Zij vertalen beleid en besluiten door naar hun teams en de teams weer door naar het dagelijkse werk, en dus de zorg voor de cliënten. Om aan te sluiten bij de begeleiders en van hen te horen hoe dingen werken, breng ik ook bezoeken aan de teams en woningen. In de praktijk betekent het dat ik veel in gesprek ben. Soms van het begin van de ochtend tot aan het eind van de dag.“

Inspringen
“Natuurlijk hoop je dat altijd alles op rolletjes loopt, maar het is ook begrijpelijk dat het wel eens minder soepel gaat. Soms is het voldoende als een team of teamleider me informeert en me op de hoogte houdt. Waar nodig spring ik zelf in of bij. Bij calamiteiten, incidenten of moeilijke situaties ga ik soms ook rechtstreeks in gesprek met teams of verwanten.”

Hulp
“S&L Zorg heeft nog een zorgmanager. We werken zeer nauw samen, helpen elkaar indien nodig en delen ook een kantoor. Daarnaast is er nog meer hulp van de secretaresse en staffunctionarissen, en teamleiders die een extra taak op zich nemen. Zonder al die hulp is het niet mogelijk dit werk goed te doen.”

De toekomst
“Op sommige vlakken zijn we nu nog bezig een goed fundament te leggen voor de toekomst. Er verandert namelijk veel, dus wij moeten ook veranderen. We moeten daarnaast ook beseffen dat ons belangrijkste product wellicht niet de zorg zelf, maar de relatie is. Dan gaat het allereerst om de relatie met de cliënt, maar ook de relatie met verwanten, vrijwilligers en collega’s. In de toekomst gaan we nog meer aandacht geven aan de relaties. Een concreet voorbeeld is dat ik wil dat we nog meer actief in gesprek zijn met de familie van ouder wordende cliënten. Ouders vallen soms weg, kunnen en willen andere familieleden dan hun cliënt vertegenwoordigen en hoe kunnen wij dit vereenvoudigen? Als we zorgen dat de onderlinge relaties goed zijn, kunnen we open en respectvol met elkaar de beste zorg organiseren.”

Typ hier uw zoekopdracht

X

Send this to a friend