Uit recent onafhankelijk onderzoek naar cliënttevredenheid, blijkt dat de cliënten en hun familie de zorg steeds hoger waarderen. 85% van de cliënten en 83% van de cliëntvertegenwoordigers geeft S&L Zorg een 7 of meer. De waardering is daarmee hoger dan het landelijk gemiddelde.
Cliënttevredenheid
Het overgrote deel van de cliënten bij S&L Zorg deed mee aan het onderzoek en daaruit bleek dat ze erg tevreden zijn. 85% geeft aan (heel) tevreden te zijn over de zorg en ondersteuning. Cliënten zijn bijvoorbeeld positief over de aandacht voor hun emotioneel en lichamelijke welzijn en de persoonlijke verzorging. Aandachtspunten zijn er ook. Ze zouden graag zien dat er meer tijd is voor buitenactiviteiten, waaronder uitstapjes. De gemiddelde waardering van cliënten is landelijk 2,7 (op 3) en bij S&L Zorg 2,8.
Wettelijk vertegenwoordigers
De wettelijk vertegenwoordigers (vaak familie) zijn ook positiever dan landelijk wordt gemeten. Ze geven S&L Zorg een 7,7 terwijl landelijk een 7,5 het gemiddelde is. Als sterk punt geven de wettelijk vertegenwoordigers o.a. aan dat er een goede band is tussen begeleiders en cliënten. Verbeteringen zouden o.a. nog mogelijk zijn op het gebied van individuele tijd en aandacht van begeleiders voor de cliënten.
Beter dan 2014
In 2014 liet S&L Zorg ook een groot onafhankelijk onderzoek doen, t.o.v. van die resultaten groeit de waardering bij S&L Zorg. Fors groeide de tevredenheid met de zorg onder cliëntvertegenwoordigers. In 2014 gaf 72% een positief oordeel (een ruim voldoende (7) of meer), in 2017 was dat 83% .
Onafhankelijk onderzoek
S&L Zorg liet een onderzoek doen door het onafhankelijke onderzoeksbureau in de langdurige zorg: Buntinx. Het onderzoek werd uitgevoerd met de ‘Quality Qube’, een methode die is goedgekeurd voor kwaliteitsonderzoek door de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland. In het onderzoek zijn 731 cliënten, vertegenwoordigers en begeleiders bevraagd.
Uit het onderzoek komen niet alleen cijfers naar boven, maar vooral ook concrete aanbevelingen op teamniveau om de zorg nog beter te maken.
Geplaatst op: 2 augustus 2017