Volg ons
Search
Close this search box.

We hebben echt een vinger in de pap

Nieuwe plannen en belangrijke besluiten willen we bij S&L Zorg niet vormen vanuit het bestuur of management alleen. We betrekken daar graag bewoners, verwanten, vrijwilligers en medewerkers bij. We noemen dat medezeggenschap. Bij een aantal zaken is het wettelijk verplicht de medezeggenschap te betrekken, maar S&L Zorg kiest er voor ook bij diverse andere zaken om advies te vragen. Eén van deze medezeggenschapsorganen is de cliëntenraad. Deze bestaat uit zeven verwanten. Voor dit interview spreken we met leden Rinus van Loon en Arno Boogaart om erachter te komen wat het inhoudt om lid te zijn van de cliëntenraad.

Lekker druk

“Dit jaar hebben we het wel lekker druk hoor!”, steekt Arno gelijk van wal. “Als cliëntenraad word je betrokken bij onder andere het zoeken van een nieuwe zorgmanager en een nieuwe bestuurder. Toevallig is dat dit jaar beide het geval. Daarnaast waren we ook betrokken bij het afscheid van onze vorige bestuurder, Marjolijne, wat ook dit jaar plaatsvond. Zodoende zijn we hier nu extra veel te vinden.” Normaal gezien hebben de heren het wat rustiger. “Met de cliëntenraad zelf vergaderen we normaal gezien vijf keer per jaar. De cliëntenraad wordt gevormd door twee clusters en het dagelijks bestuur. We hebben één cluster in Bergen op Zoom en één in Roosendaal. Ook met het cluster vergader je vijf keer per jaar. Je vergadert dus minstens tien keer per jaar”, legt Rinus uit.

De reden voor de twee clusters is dat mensen zich focussen op één regio. Dat is volgens Arno en Rinus vaak makkelijker. Arno: “We zijn natuurlijk één organisatie, maar in Roosendaal spelen soms toch andere zaken dan in Bergen op Zoom. Die twee clusters werken dan heel goed, maar helaas ligt het in Bergen op Zoom een beetje stil omdat we daar momenteel maar één lid hebben. Het zou fijn zijn als er meer leden voor die regio komen, ook als hun verwant op een buitenlocatie in Bergen op Zoom woont.”

Vinger in de pap

Volgens de heren is het lid zijn van de cliëntenraad niet alleen heel leuk, maar ook heel belangrijk. “Als lid heb je echt contact met het bestuur en management van S&L Zorg. We hebben als cliëntenraad dus wel degelijk een vinger in de pap hier. En ze nemen ons ook heel serieus, omdat het vaak toch over onze familieleden gaat die hier wonen. Bij bijvoorbeeld het zoeken naar een nieuwe bestuurder weegt ook onze mening mee. Dat is heel fijn”, legt Rinus uit. 

Het is gewoon heel fijn dat we van A tot Z betrokken worden.

Alledaagse zaken

Maar, dat is niet het enige waar de cliëntenraad over mee mag denken. “We praten ook over alledaagse zaken. Laatst viel het me op dat er een ventilatierooster wat ondergestoft was. Dan vraag ik aan de rest van de cliëntenraad of zij dat eens willen checken in de woning bij hun verwant. Toen bleek dat het in meerdere woningen zo was. Ik benaderde de teamleider van de woning van mijn zoon en zij zorgde ervoor dat alle roosters gecontroleerd en indien nodig schoongemaakt werden. Dat zijn hele simpele dingen, maar wel belangrijk voor de hygiëne en veiligheid”, aldus Rinus. “Het is gewoon heel fijn dat we van A tot Z betrokken worden, advies mogen geven en vaak zelfs instemmingsrecht hebben”, sluit Arno af.

Ook leuk om te lezen!

Vorige
Volgende
Ga naar de inhoud