kwaliteit van zorg

Ondanks arbeidskrapte toch tevreden bij S&L Zorg

Uit een onafhankelijk onderzoek, waarbij de kwaliteit van de ondersteuning bij S&L Zorg is gemeten, komt naar voren dat het merendeel van de cliënten tevreden is met de zorg en ondersteuning die zij krijgen. De algemene waardering van de zorg scoort onder alle doelgroepen exact op het landelijk gemiddelde.

De stellingen die het hoogst scoorden in het onderzoek onder de cliënten waren ‘De begeleiders hebben hart voor de zorg – zij doen hun best’ en ‘De begeleiders zijn vriendelijk en gaan goed met mij om’. De hoogst scorende indicatoren waren ‘emotioneel welzijn’ en het ‘individueel plan’. Een mooie uitkomst, en dat ondanks dat S&L Zorg, zoals vrijwel alle zorgorganisaties in Nederland, met minder personeel goede zorg wil blijven bieden. Toch is in het onderzoek ook terug te zien dat we te maken hebben met arbeidskrapte. Zo behoort ‘beschikbaarheid van zorg’ tot de laagst scorende indicator en scoort de stelling ‘Als mijn begeleiders ziek zijn of met vakantie, dan is vervanging goed geregeld’ het laagst. De kwaliteit van zorg krijgt in het algemeen een 2,7 (op een schaal van 3). Dit is gelijk aan het landelijk gemiddelde.

Cliëntvertegenwoordigers

Naast cliënten zijn ook de vertegenwoordigers positief gestemd over de kwaliteit van de ondersteuning van hun verwant. Zij waarderen S&L Zorg dan ook met een 7,8 (op een schaal van 10). Dit cijfer ligt wederom gelijk aan het landelijk gemiddelde en een tiende hoger dan het cijfer dat ze in 2020 gaven. Ook onder de vertegenwoordigers scoren de relationele aspecten van de ondersteuning bij S&L Zorg het best. Verbeteringen zouden wenselijk zijn bij het opdoen van nieuwe ervaringen door cliënten.

Onafhankelijk onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau in de langdurige zorg: Facit. Het onderzoek werd uitgevoerd met de ‘Quality Qube’, een methode die is goedgekeurd voor kwaliteitsonderzoek door de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland. In het onderzoek zijn cliënten, vertegenwoordigers en begeleiders bevraagd.

Het onderzoek zelf vindt u hier.

Het laatste nieuws

Ga naar de inhoud