Vrijwilligers wandelen

Veiligheid voor onze cliënten en medewerkers is een basisvoorwaarde voor onze gehele organisatie. Daarom is veiligheid een speerpunt en is er al veel aandacht voor veiligheid overal in onze organisatie. Maar hoe zorgen we nu voor veiligheid? In dit artikel staan kort de belangrijkste punten omschreven.

Gedrag

Natuurlijk zijn er wetten, regels, systemen en procedures, maar juist het feitelijke gedrag van mensen bepaalt hoe veilig de zorg of een omgeving echt is. Door een onveilige situatie te zien, het te melden/ bespreken en door te gaan tot het opgelost is, creëren we gezamenlijk veiligheid. Iedereen moet elkaar aanspreken op onveilig gedrag.

Waar gaat veiligheid om?

Het is een breed begrip en draait om cliënten, medewerkers en vrijwilligers, maar ook om verwanten en bijvoorbeeld de omgeving. Bij S&L Zorg gaat dat over concrete zaken zoals het verstrekken van medicatie, toepassen van vrijheidsbeperkende maatregelen en brandveiligheid. Maar ook over minder concrete zaken, zoals je veilig voelen om iets te melden of je veilig voelen als je gaat slapen.

Controle

Periodiek zijn er interne controles op diverse onderdelen, maar we worden gelukkig ook door externen gecontroleerd, zoals door de Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ).

BHV table top lego oefening

Scholing

Om veiligheid optimaal te krijgen en te houden, is er scholing op diverse gebieden. Maar ook juist aandacht om de scholing in de praktijk goed in te zetten.

Extra aandacht voor grote risico’s

Sommige veiligheidsrisico’s zijn groter dan andere, daar wordt specifiek aandacht aan gegeven. Zo zijn er ook specifieke commissies (bijvoorbeeld Middelen en Maatregelen, en Geneesmiddelen), projecten (bijvoorbeeld Nachtzorg) en functionarissen (bijvoorbeeld BHV-oefenleiders) voor specifieke onderwerpen.

Geplaatst op: 8 december 2016

S&L Zorg medewerkers, vrijwilligers, stagiaires, leerlingen, BOL, BBL

Typ hier uw zoekopdracht

X

Send this to a friend