Ik ben echt gelukkig hier

Kyra (26) woont al sinds haar vijfde bij S&L Zorg. Eerst op Sterrebos en later op Lambertijnenhof. Voor dit interview gaan we op bezoek bij Kyra bij woning Lambertijnenhof 204. We bellen aan en Kyra doet vrolijk open. Ze stelt ons voor aan haar moeder Addy, zus Lindsay en zoco Jessica. “Kyra wil het interview graag lekker buiten doen, in haar eigen tuintje, dus laten we dat doen!”, zegt Jessica meteen. We lopen naar buiten en nemen plaats in de houten loungeset. Kyra: “Die heb ik zelf gemaakt op de tuingroep!”

Door: Eva Geuze

Zelfstandig fietsen
We zijn vandaag niet zomaar op bezoek. We willen namelijk graag meer weten over het goed-leven-plan van Kyra. Jessica: “Voorheen werkten we met zorgplannen. Als zoco stelde je dan, samen met de verwanten, doelen op voor de cliënt. Sinds een tijdje doen we het helemaal anders en werken we vanuit het goed-leven-plan. In het goed-leven-plan mag de cliënt zelf aangeven wat zijn of haar doelen zijn voor een goed leven.” Kyra vertelt: “Mijn doel was dat ik graag zelfstandig wilde leren fietsen naar het werk. En nu kan ik dat ook.” Jessica: “Kyra vond het stom dat ze met de bus naar haar werk moest. Ze wilde het liefst zelf fietsen, dus toen zijn we gaan oefenen. Samen met moeder en zus hebben we een plannetje gemaakt. Ik fietste de ene keer mee naar haar werk en Lindsay de andere keer.” Lindsay vult aan: “Eerst zijn we naast haar gaan fietsen. Dat ging vrij snel goed. Toen zijn we achter haar gaan fietsen en zijn we langzaamaan gaan afbouwen, totdat ze zelfstandig kon fietsen.” Kyra: “En toen heb ik een diploma gekregen voor het zelfstandig fietsen!” “Dat is toch echt super cool Kyra!”, zegt Jessica trots.

“Ze verbaast ons keer op keer”

Dit geeft haar rust
Bij het goed-leven-plan hoort ook een jaarlijks goed-leven-gesprek. Hierin evalueer je de gestelde doelen en bepaal je eventueel weer nieuwe doelen. Jessica: “Bij Kyra doen we het lekker helemaal anders, want wij doen het goed-leven-gesprek één keer in de drie maanden. Kyra vindt het heel belangrijk dat iedereen weet wat er speelt. Daarom hebben we elk kwartaal een gesprek met elkaar. Dit geeft Kyra rust en het werkt voor iedereen prettig.” Lindsay: “Daarnaast komt Kyra zelf met heel veel nieuwe ideeën over wat ze graag wil leren en ontwikkelen. Dus dan is een gesprek op frequente basis ook wel heel fijn.” Jessica: “Het goed-leven-plan van Kyra verandert zodoende best vaak.” Nu het doel van het zelfstandig fietsen behaald is, heeft Kyra alweer een nieuw doel voor ogen. Kyra: “Ik wil graag leren omgaan met een smartphone.”

WhatsApp groep
Wat vooral erg goed werkt in de communicatie tussen Kyra’s moeder, zus en Jessica zijn de korte lijntjes. Jessica: “We hebben samen een WhatsApp groep. Als er zaken besproken of geregeld moeten worden, dan kan dat vrij snel. Als Kyra bijvoorbeeld op vrijdag wat later naar mama in Krabbendijke wil omdat ze naar de Fissa Club (uitjes voor jeugdige bewoners, red.) gaat, dan is dat zo geregeld. Ik stuur Addy een berichtje, Addy reageert dat ze het goed vindt, ik regel dat de taxi een paar uur later komt en we zijn rond!” Addy: “Voor Kyra zijn de korte lijntjes heel prettig.” Kyra knikt instemmend.

55
65

Van proberen kun je leren
In de zorg voor Kyra wordt er voornamelijk uitgegaan van de mogelijkheden in plaats van de beperkingen. Jessica legt uit: “Wat we vooral niet willen is constant zeggen ‘dit mag niet, dit kan niet, dat is niet goed voor je’. Kyra heeft zelf een hartstikke mooie stem en weet heel goed wat ze zelf wil.” Om Kyra te helpen bij wanneer iets wel of niet kan gebruiken ze drie regels, afkomstig van de methode ‘Zeg het Zelf!’. Jessica: “Deze drie regels geven aan wanneer iets echt niet kan. Weet je ze nog Kyra?” Kyra: “Ja! Het mag niet als het van de wet niet mag, of als het jezelf in gevaar brengt of als het iemand anders in gevaar brengt.” Jessica: “Dus als je aan al deze regels voldoet, waarom zou je het dan niet proberen? En zo zeggen we ook altijd met z’n vieren: ‘Van proberen kun je leren en ongelukjes gebeuren’.”

Niets is te gek
Wat vooral belangrijk is als basis bij het goed-leven-gesprek en in de dagelijkse omgang is respect. Jessica legt uit: ‘Onze mening mag anders zijn, maar uiteindelijk draait het om Kyra en wat zij wil. Daar moeten we naar luisteren en respect voor hebben. En dan moet je soms je eigen mening aan de kant zetten. Niets is daarom te gek bij ons en daarom durft Kyra veel meer te vertellen en te vragen. Lindsay: “In onze communicatie naar elkaar toe draait het daarom ook echt om vertrouwen, transparantie en eerlijkheid.”

Ze verbaast ons keer op keer
Allemaal zijn ze super trots op Kyra, dat straalt er van af. Addy: “Kyra heeft de afgelopen tijd veel geleerd en daar zijn we allemaal zo ontzettend trots op!” Lindsay: “Vroeger dachten ze dat Kyra nooit zou kunnen schrijven. Nou, ze schrijft nu hele verhalen hoor. Ze verbaast ons keer op keer.” Jessica: “Doordat het in het goed-leven-plan gaat om wat Kyra wil, kunnen we dit allemaal voor elkaar krijgen. De helft van haar medicatie hebben we zelfs kunnen afbouwen, enkel en alleen omdat ze het gewoon zo fantastisch goed doet. Dat is toch prachtig? En soms gaat het ook wel eens mis hoor, dan roepen we even een kwartiertje lelijke woorden en dan is het ook weer klaar. En daarna gaat Kyra altijd lekker chillen in bad.” Kyra: “Met hardstyle op!”

Echt gelukkig
Aan het einde van het interview vraag ik of Kyra nog wat kwijt wil. En dat wil ze wel. Kyra: “Ik ben een tijdje terug alleen met Robin, mijn vriend, naar de McDonalds geweest op de fiets. Daar hebben we een frietje gegeten.” Jessica: “Een jaar geleden had ze dit nog niet gekund en kijk haar nu eens! Wij zijn kei trots op haar.” Kyra vult aan: “Ik ben ook echt gelukkig hier en ik zit goed in mijn vel.” Een mooier einde van het gesprek kunnen we ons niet wensen. We ronden het interview daarom af en schieten nog snel wat leuke foto’s van deze gezellige bende.

Geplaatst op: 27 september 2019

Anneke Verheije (GZ-psycholoog)

“De gedachte achter het goed-leven-plan begint al bij de missie van S&L Zorg”, legt Anneke Verheije uit. De missie luidt: alle mensen zijn gelijkwaardig, maar elk mens is ook uniek. Iedereen heeft recht op een goed leven en samen zorgen we ervoor dat dit ook voor mensen met een verstandelijke beperking geldt. “Wij werken hier om invulling te geven aan deze missie. De visie van Machteld Huber op positieve gezondheid ondersteunt ons hierin. Bij positieve gezondheid staat het vermogen om je aan te passen aan veranderingen in het leven centraal. Het gaat om het ontwikkelen en aanboren van veerkracht. En natuurlijk ook om het geven van vertrouwen dat elk mens veerkracht heeft. We proberen hierbij te kijken naar de mens in zijn geheel waar de diagnose een onderdeel van is, maar zeker niet centraal staat. Het draait om de vraag hoe je met alle gegevens die er zijn, positief kunt omgaan met jouw eigen leven.”

S&L Zorg heeft de visie op positieve gezondheid van Machteld Huber opgenomen in de strategische koers. Hierbij hoort ook een andere manier van denken en werken. Anneke legt uit: “Wat zou iemand zelf als een goed en prettig leven beschouwen en weten we daar eigenlijk wel genoeg van? Zijn we goed genoeg met elkaar in gesprek over dilemma’s of betekenissen die we geven aan zaken die zich voordoen in het leven? Is de kwaliteit van ons contact goed genoeg? Deze vragen kunnen alleen aan bod komen in een open dialoog.

Vanuit die gedachte is het goed-leven-gesprek en plan ontstaan. Nog niet alle cliënten hebben hun eigen goed-leven-plan. Anneke: “We hebben voor dit jaar als doel gesteld dat de helft van de cliënten een goed leven gesprek heeft gehad. En dat loopt aardig op dit moment. De cliënten ervaren het ook als iets positiefs. We hebben bijvoorbeeld ook een workshop over het goed-leven-plan gehouden dit jaar, hier was Kyra ook bij aanwezig. De cliënten die daar aan mee deden waren heel enthousiast en ontzettend actief betrokken. Hieruit kwam ook voort dat respect centraal moet staan in het goed-leven-gesprek. Het gaat in deze gesprekken niet om je gelijk halen, maar om het geluk van de cliënt. Professionals moeten een bescheiden houding aannemen in deze gesprekken en zich samen met cliënten en hun vertegenwoordigers focussen op geluk. Dat is het allerbelangrijkste.”

Typ hier uw zoekopdracht

X