“De cliënten op deze woning zeggen vrijwel niets, maar spreken met hun ogen.”

De dag van… Khadija Boulila

“Het is net alsof ik thuis ben wanneer ik hier op de woning aan het werk ben. Het is natuurlijk ook gewoon een huis met een woonkamer, badkamer en slaapkamers. En ik doe mijn werk ook graag, het is veel poetsen, maar erg leuk met de cliënten om je heen.”

SenL-Zorg-icon-Medewerker-vrouw

Khadija Boulila

47 jaar

Huishoudelijk medewerkster

Lambertijnenhof 214-216

Door: Silke van Dongen

“Ik werk nu negen jaar bij S&L Zorg als huishoudelijk medewerkster, begonnen op Lambertijnenhof woning 206-208 en na ongeveer vier jaar ben ik hier op de woning komen werken. Ik wilde eerst mijn kinderen grootbrengen, maar daarna toch wel aan het werk. Ik ben in een ziekenhuis begonnen met schoonmaken, maar dat was in de avonden, dus zag ik mijn kinderen heel weinig. Dat wilde ik niet, en mijn kinderen ook niet. Daarom ben ik bij Vrederust (GGZ WNB) gaan werken. Dat laatste heb ik een tijdje samen met S&L Zorg gedaan, en uiteindelijk ben ik volledig voor S&L Zorg gaan werken.

“Ik voel me hier thuis. Je ziet veel mensen tijdens je werk, waaronder de cliënten. De cliënten op deze woning zeggen vrijwel niets, maar spreken met hun ogen.”

Vijf dagen in de week

“Van maandag tot en met vrijdag ben ik op de woning aan het werk. Om 09.00 uur begint mijn dag. Ik zeg dan even goedemorgen tegen iedereen, kroel wat met de cliënten. Dan ga ik kijken wat ik die dag moet doen. Ik ben vrij om te bepalen wat ik op welke dag poets, zolang ik maar iedere week alle ruimtes heb gedaan. De bedden maak ik iedere dag op, dat zijn er elf, waarvan er minimaal zes per dag volledig verschoond moeten worden. En daarnaast doe ik een of twee grote ruimtes heel goed, zoals de badkamers bijvoorbeeld, en mijn andere dagelijkse werkzaamheden zoals de wc. Maandag is de pittigste dag, omdat ik dan het hele weekend niet ben geweest. Natuurlijk proberen mijn collega’s alles netjes te houden, maar ze hebben niet altijd evenveel tijd voor dat extra werk. Op maandag werk ik daarom altijd net even wat harder.”

“Ik ben in mijn eentje verantwoordelijk voor de schoonmaak van de twee geschakelde woningen. Sinds 2012 maak ik ook deel uit van het team op de woning en werken huishoudelijk medewerksters niet meer samen op meerdere woningen. Dat is soms jammer, omdat je elkaar op drukkere dagen kon helpen, het dagelijkse werk kon bespreken en het ook gewoon gezellig was. Maar uiteindelijk is de werksfeer met directe collega’s en cliënten het belangrijkste, en dat ontstaat wel meer doordat je samen één team bent.” “Het is fijn dat ik kon gaan werken toen mijn kinderen wat groter waren. Ik heb drie zoons en een dochter. Ze zijn alweer 15, 22, 27 en 29 jaar, en die van 27 is zelfs al getrouwd en uit huis, dus ze hebben me thuis wat minder nodig. Ik ben gezegend met hele lieve kinderen.”

Schoon, schoner, schoonst

Khadija: “Het is mooi om waardering te krijgen in mijn werk als huishoudelijk medewerkster. Het motiveert mij in mijn werk, ondanks dat het schoonmaakwerk vaak best zwaar is. Ik stop ook pas als mijn werk af is en ik tevreden ben. Doordat we met het team en alle cliënten de hele dag op de woning zijn, loop je weleens door elkaars werk. Bijvoorbeeld als ik net gedweild heb. Maar mijn collega’s moeten ook hun werk doen, dus dan dweil ik er snel nog even achteraan, haha. En de keuken doe ik als laatste, dat is dan mooi na lunchtijd. Ik ben zelf om 14.00 uur klaar met werken, dus dan laat ik de woning netjes achter tot de volgende dag.”

“En als ik naar huis ga, ja dan moet ook daar gepoetst worden. Het huishouden daar gaat ook gewoon door. Gelukkig vind ik schoonmaken niet vervelend om te doen. Het is soms wat eentonig en er zit geen grote uitdaging in, maar de cliënten voegen zoveel toe aan mijn werk. Kijk bijvoorbeeld naar Els. Dat is echt een schatje en die lacht altijd, dan vergeet je toch alles. En ook al kunnen ze niet echt praten, het contact is mooi. Ze zijn de eersten waar ik naartoe ga als ik binnenkom. Van de ene krijg je een high five en met een ander kan ik even kroelen. Dat is zo fijn.”

Geplaatst op: 7 september 2016

Khadija Boulila S&L Zorg, medewerkers, verstandelijke beperking, cliënten, menslievende zorg

Typ hier uw zoekopdracht

X

Send this to a friend