“Een cliëntadviseur is vaak de eerste persoon die verwanten spreken tijdens hun zoektocht.”

Bemiddeling, ondersteuning en advies.

Je zult het besluit maar moeten nemen: je kind of familielid met een verstandelijke beperking uit huis plaatsen of laten verhuizen. Emotioneel doet dat wat met je, maar dan krijg je ook nog een berg met administratieve zaken over je heen.

Door René van Donschot

Ik ga in gesprek met Cathy van der Wouden en Eveline Boekema, de twee cliëntadviseurs van S&L Zorg. Zij adviseren en ondersteunen cliënten en verwanten om hun wensen en de mogelijk­heden bij S&L Zorg op elkaar aan te laten sluiten. Ze werken beiden al meer dan 20 jaar bij S&L Zorg en sinds 2001 als cliëntadviseur. “Dat een zorginstelling zelf echt adviserend optreedt en aan zorgbemiddeling doet, was toen we startten nog redelijk nieuw. Die rol lag eerst nog veel meer bij andere instanties. We kregen samen de kans te pionieren en een volwaardige afdeling op te zetten”, vertelt Cathy.

Cliëntadviseurs Cathy van der Wouden en Eveline Boekema

Cliëntadviseur is het eerste contact

“Een cliëntadviseur is bij S&L Zorg vaak de eerste persoon die verwanten en cliënten spreken tijdens de zoektocht naar zorg en/of begeleiding. De vragen die we krijgen variëren enorm. Soms hebben mensen al een beeld van S&L Zorg of zijn al doorverwezen”, legt Eveline uit. “In principe kunnen we iedereen met een verstandelijke beperking met een VG indicatie zorg en begeleiding bieden. We begeleiden verwanten en cliënten tijdens het hele voortraject, bij het in zorg komen en houden ook daarna nog drie maanden contact om te kijken of alles naar wens verloopt.

Later beantwoorden we ook nog diverse vragen die buiten de verantwoordelijkheid van cliëntbegeleiders vallen, zoals vragen over indicatiewijzigingen. Omdat we ook administratieve taken in het digitale cliëntdossier (ONS) doen, blijven we tot op zekere hoogte cliënten volgen. De cliënt blijft over het algemeen gekoppeld aan de adviseur die de plaatsing heeft gedaan.”

Soms pas na lange tijd plek

“Een grote uitdaging in ons werk is het feit dat er vaak niet direct, en soms pas na langere tijd, een passende woning beschikbaar is. Daar kunnen meerdere redenen voor zijn. Er kan echt geen passende kamer beschikbaar zijn, of er is geen financiering. De eerste reden is goed uit te leggen. De woning die geschikt is voor de cliënt is vol. Het is dan wachten totdat er bijvoorbeeld iemand verhuist. De tweede reden is soms lastiger uit te leggen. S&L Zorg krijgt elk jaar maar geld voor een bepaald aantal cliënten, maar we hebben vanuit praktische redenen wel iets meer kamers. Soms is er dus een kamer leeg, maar kunnen we geen nieuwe cliënt plaatsen. Als cliëntadviseurs delen we veel informatie met verwanten en betrokken collega’s en doen we ons uiterste best om tot een goede match te komen. Gelukkig lukt dat vaak goed, maar soms kunnen we niet (of niet snel genoeg) bieden wat op dat moment gewenst wordt en soms ook echt nodig is”, zo licht Cathy de uitdaging toe.

De zorg thuis is toch anders

Eveline ziet ook wel dat wachten soms juist kansen creëert: “De zorg die wij bieden is nooit vergelijkbaar met de zorg die mensen soms thuis kunnen bieden. Ouders gaan ondanks de enorme druk die dat op henzelf legt door het vuur voor hun kind. Als men dan voor het eerst overweegt hun kind uit huis te plaatsen, kan de zorg in een instelling niet altijd voldoen aan de verwachtingen van ouders. Doordat het even duurt voordat er plaats is, hebben ouders de kans vaker te komen kijken. Te wennen aan bepaalde zaken of er kan al eens gelogeerd worden.”

Wilt u contact met één van de cliëntadviseurs van S&L Zorg. Klik dan hier voor de contactgegevens.

Geplaatst op: 23 oktober 2017

Typ hier uw zoekopdracht

X

Send this to a friend